Неврологія

Новини неврології

EVALI - хвороба від вейпінга

терапія загальні новини неврологія
Preview

Медики Сполучених Штатів Америки продовжують фіксувати випадки незвичайної хвороби легень. Симптомами захворювання були утруднене дихання, біль у грудній порожнині та лихоманка. За словами медичних працівників, пацієнти скаржилися на кашель, задишку, блювання і діарею. На сьогодні у Центри з контролю і профілактики захворювань США (Centers for Disease Control and Prevention — CDC) і Управління з санітарного нагляду за якістю харчових продуктів і медикаментів (Food and Drug Administration — FDA) надходить інформація про все нові й нові випадки ушкодження легень, асоційованого з використанням електронних сигарет.

EVALI (electronic cigarette, or vaping, product use associated lung injury) - абревіатура, що в перекладі означає «пошкодження легень, пов’язане зі вживанням електронних сигарет або інших подібних пристроїв (вейпінга)".

Що відомо на цей момент?

  • Із 49 американського штату надійшла інформація про понад 1299 випадків ураження легень, з яких 26 осіб у 21 штаті померли від вейпінга. Результати аналізу 1043 випадків свідчать, що середній вік пацієнтів становить 24 роки (від 13 до 75 років), 70% учасників дослідження з EVALI — чоловіки. Зауважимо, що вік 80% пацієнтів молодше 35 років, а 15% пацієнтів — менше 18 років.
  • У клінічній картині EVALI мають місце респіраторні симптоми (кашель, біль у грудях і задишка) (95% пацієнтів) і шлунково-кишкові симптоми (біль у животі, нудота, блювання і діарея) (77%). Виявлено, що у деяких пацієнтів шлунково-кишкові симптоми передують респіраторним симптомам. Крім цього, у 85% учасників наявні ознаки інтоксикаційного синдрому (підвищення температури тіла, озноб, слабкість).
  • Із 573 пацієнтів із доступною інформацією про речовини, які були використані для вейпінга протягом 90 днів до розвитку EVALI 76% повідомили про використання продуктів, що містять тетрагідроканабінол, 56% — про використання нікотиновмісних продуктів, 32% використовували для вейпінга виключно продукти з вмістом тетрагідроканабінолу і 13% — виключно нікотин-вмістні продукти.

Важливо відзначити, що не виявлено єдиної речовини, яка є причиною ураження легень, швидше за все — причин декілька. За наявними даними використання продуктів, що містять тетрагідроканабінол, відіграє роль в ушкодженні легень, але конкретна хімічна речовина чи їх комбінація, відповідальні за EVALI, ще не ідентифіковані. У CDC підкреслюють, що симптоми EVALI схожі з симптомами застудних захворювань, що може ускладнювати діагностику в осінньо-зимовий період. Фахівці закликають лікарів розпитувати пацієнтів із захворюваннями легень та дихальних шляхів про використання електронних сигарет або вейпів. При цьому медики нагадують, після лікування EVALI може виникати рецидив захворювання, якщо пацієнти продовжать палити.

Підготовано за матеріалами:

Siegel D.A., Jatlaoui T.C., Koumans E.H. et al. (2019) Interim Guidance for Health Care Providers Evaluating and Caring for Patients with Suspected E-cigarette, or Vaping, Product Use Associated Lung Injury — United State. Morb. Mortal. Wkly Rep. (MMWR), 68(41): 919–927 DOI: http://dx.doi.org/10.15585/mmwr.mm6841e3external icon

Хиць А. Офіційна назва хвороби від вейпінга https://www.umj.com.ua/article/163585

UA/AVG/1119/0090

терапія загальні новини неврологія